Asal Usul Jeme Pasemah

 Cerite Asal Usul Jeme Pasemah




Cerite Asal Usul Jeme Pasemah
Cerita Asal Usul Suku Pasemah

 

Tekan tombol putar di bawah untuk memutar audio bacaan cerita


 

Di suatu mase di lembah Gunung Dempo ye subur tanahe, jernih nga bersih ayike, sejuk pule udarenye, iduplah sutik bangse ye disebut Jeme Dempo. Anye, kehidupan Jeme Dempo dihantui nga rase takut li wilayah Gunung Dempo digentayangi nga sekelumpuk hantu ye disebut Masumai ye galak nculik jeme.

                Pada suatu masa di Lembah Gunung Dempo yang subur tanahnya, jernih bersih air sungainya, dan sejuk udaranya hiduplah suatu bangsa yang disebut Orang Dempo. Namun, kehidupan Orang Dempo dihantui rasa takut karena wilayah kaki Gunung Dempo digentayangi oleh sekelompok hantu yang disebut Masumai yang suka menculik manusia.

            Masumai idup di puncak Gunung Dempo. Badane gedang nga tinggi, dipenuhi nga bulu bewarne itam, di palake ade pule cula. Masumai ndik bejalan, anye melayang cepat. Masumai biasenye mulai begentayangan bile aghi lah nak petang njelang malam. Mangke itu Jeme Dempo selalu tinggal nga belindung di dalam gua waktu mateaghi mulai tebenam. Jeme Dempo takut diculik nga rumbungan Masumai. Sebenare rumbungan Masumai tu hantu ye baik nga rajin sembahyang sesuai nga keyakinane. Masumai biase melakuka ritual persembahan nga penjage Gunung Dempo mangke gunung tu ndik meletup. Anye Masumai meghase teganggu sewaktu manusie datang, Masumai teganggu nga embau asap jakdi manusie ye manggang daging li ndak mbuat makanane.

                Masumai hidup di puncak Gunung Dempo. Tubuhnya besar dan tinggi dipenuhi oleh bulu berwarna hitam, dan memiliki satu cula di kepalanya. Masumai tidak berjalan namun melayang dengan cepat. Masumai biasanya mulai bergentayangan saat senja hingga malam hari. Oleh karena itu Orang Dempo selalu tinggal dan berlindung di dalam gua saat matahari mulai terbenam. Mereka takut akan diculik oleh rombongan Masumai. Sebenarnya gerombolan Masumai adalah hantu yang baik dan rajin beribadah sesuai dengan keyakinannya. Mereka biasa melakukan ritual persembahan kepada penjaga Gunung Dempo agar gunung itu tidak meletus. Namun Masumai merasa terganggu saat manusia datang, Masumai terganggu oleh bau asap dari manusia yang memanggang daging sebagai makanannya.

Di suatu malam, Raje Masumai manggil bebeghape pengawal Masumai.

“Oi, pengawal, embau becikat jakdimane tini?” tanye Raje Masumai nga pengawale,

“Petapaan kite ka teganggu nga embau tini,” Raje Masumai ngicik agi.

“Kami ndik keruan, wahai Raje,” jawab bebeghape pengawal Masumai.

“Ame luk itu, cepatlah cakagh asale!” ajung Raje Masumai marah.

“Au, ka secepate kami laksanakah, Paduke,” uji pengawal Masumai. 

                Pada suatu malam, Raja Masumai memanggil beberapa pengawal Masumai.

                “Wahai Pengawal, bau menyengat dari mana ini?” tanya Raja Masumai kepada pengawalnya,

“Pertapaan kita akan terganggu oleh bau ini.” tambah Raja Masumai.

                “Kami tidak tahu, wahai Raja,” jawab beberapa pengawal Masumai.

                “Jika seperti itu, segera cari asalnya!” perintah Raja Masumai dengan amarah.

                “Baiklah, segera kami laksanakan, Paduka,” kata pengawal.

Udim itu pasukan Masumai pegi ncakagh siape pelaku ye mbuat embau asap tu. Akhire keruan nga Masumai embau tu berasal jakdi kerjean manusie ye manggang daging. Ndengagh suare tu, Raje Masumai marah. Jakdi itu pasukan Masumai galak nggentayangi nga nculik manusie. Manusie ye diculik tu ka dijadika suruhan Masumai mangke ka ngikuti tuape ye diajung Raje Masumai secare ndik sadar. Jeme Dempo mulai ketakutan jakdi waktu itu, Jeme Dempo ndik beghani keluagh jakdi gua waktu mateaghi mulai tebenam.

Kemudian para pasukan Masumai pergi untuk mencari tahu siapa pelaku yang menyebarkan bau asap itu. Akhirnya diketahuilah bahwa bau itu berasal dari kegiatan manusia yang memanggang daging. Mendengar kabar itu, Raja Masumai murka. Sejak saat itu pasukan Masumai sering menggentayangi dan menculik manusia. Manusia yang diculik akan menjadi suruhan Masumai dan akan mengikuti perintah Raja Masumai tanpa sadar. Orang-orang Dempo mulai ketakutan sejak saat itu, mereka tidak berani keluar dari gua saat matahari mulai terbenam.

                Jakdi negri Kayangan, kaman diwe nginak kekacauan itu. Kaman diwe meghase cemas. Mahadiwe, pemimpin kaman diwe udim tu ngutus tige diwe kandik ngiluki keadaan itu. Tige diwe tu bename Diwe Gumay, Diwe Semidang, nga Diwe Atung Bungu. Anye Mahadiwe bepesan nga ketige diwe tu mangke ndik nyakiti siape saje, ndak itu manusie atau Masumai li segalenye ciptaan Tuhan. Udim tu tughunlah ketige diwe tu ke Bumi.

                Dari negeri Kayangan, para dewa melihat kekacauan itu. Para dewa merasa khawatir. Mahadewa, sang pemimpin para dewa lalu mengutus tiga dewa untuk memperbaiki keadaan itu. Tiga dewa itu bernama Dewa Gumay, Dewa Semidang, dan Dewa Atung Bungsu. Namun Mahadewa berpesan kepada ketiga dewa itu untuk tidak menyakiti siapa pun, baik itu manusia maupun Masumai karena semuanya adalah makhluk ciptaan Tuhan. Lalu turunlah ketiga dewa itu ke Bumi.

                Ketige diwe ye diutus Mahadiwe ndaghat di Bukit Siguntang. Udim tu ketige diwe bejalan tepisah ke lembah Gunung Dempo, mpuk bejalan wan jalan ye ndik same, tujuan ketige diwe tu masih same, negakkah kedamaian nga peradaban di Bumi.

                Ketiga dewa yang diutus Mahadewa mendarat di Bukit Siguntang. Lalu mereka berjalan terpisah ke lembah Gunung Dempo, meskipun berjalan dengan jalur yang berbeda, tujuan mereka tetap sama, menegakkan kedamaian dan peradaban di Bumi.

Diwe Gumay bejalan ke arah barat daye sampai betemu nga Jeme Dempo nga bebeghape suku-suku lain di tepi ayik ndik jauh jakdi Gunung Dempo. Jeme-jeme tu tinggal di dalam gua. Diwe Gumay  udim tu ngajaghi jeme-jeme tu mbuat ghumah panggung mangke jeme tu ndik agi tinggal di dalam gua nga aman jakdi bencane ayik rawang nga hiwan belih. Jeme tu diajaghka pule care nanam taghuk nga bebuahan mangke ade banyak bahan makanan. Udim tu betegaklah sebuah dusun ye dipimpin diwe Gumay.

                Dewa Gumay mengembara ke arah barat daya hingga ia bertemu dengan Orang-orang Dempo dan beberapa suku-suku lain di pinggiran sebuah sungai tak jauh dari Gunung Dempo. Orang-orang itu tinggal di dalam gua. Dewa Gumay lalu mengajari mereka membuat rumah panggung agar mereka tidak lagi tinggal di dalam gua dan aman dari bencana banjir dan hewan liar. Mereka juga diajarkan cara menanam sayur dan buah supaya tersedia bahan makanan yang melimpah. Lalu berdirilah sebuah kampung yang dipimpin oleh Dewa Gumay.

                Di suatu malam, ndik diantak-antak tecium embau kemenyan ye becikat di dusun itu. Tedengagh suaghe jeme ye bedembagh mintak tulung. Nyatenye sughang anak lah diculik nga rumbungan Masumai. Ndengagh itu, Diwe Gumay njadi marah kata.

                Suatu malam, tiba-tiba tercium bau kemenyan yang menyengat di kampung itu. Terdengar suara warga yang berteriak meminta tolong. Ternyata seorang anak telah diculik oleh rombongan Masumai. Mendengar hal itu, Dewa Gumay menjadi sangat marah.

                Dami di arah selatan Diwe Semidang dang bejalan udim tu betemu nga Jeme Dempo nga suku-suku laine pule. Di badah itu pule Diwe Semidang betemu nga sughang bidadari ye dang tughun ke Bumi, seudime Diwe Semidang dediam ngambik selindang ndik bidadari itu, singge bidadari tu dide pacak balik ke Kayangan. Udim tu nikahlah bidadari tu nga Diwe Semidang, laju bidadari tu tinggal di Bumi. Di selatan Gunung Dempo, Diwe Semidang negakka dusun pule nga jeme-jeme ye lah ndulu idup di situ. Diwe Semidang nga binie ngajaghi jeme kambangan di situ luk mane negakka ghumah panggung nga care nanak.

                Sementara itu, di arah selatan Dewa Semidang sedang mengembara lalu juga bertemu dengan Orang Dempo dan suku-suku lainnya. Di daerah itu pula Dewa Semidang bertemu dengan seorang bidadari yang sedang turun ke Bumi, lalu Dewa Semidang diam-diam mengambil selendang milik bidadari itu, sehingga bidadari itu tidak bisa kembali ke Kayangan. Lalu menikahlah bidadari itu dengan Dewa Semidang dan menetap di Bumi. Di daerah selatan Gunung Dempo, Dewa Semidang juga mendirikan sebuah kampung bersama orang-orang yang telah lebih dulu ada di sana. Dewa Semidang bersama istrinya mengajari orang-orang di sana cara membangun rumah panggung dan cara memasak.

                Diwe Semidang akhire nghulih anak jakdi binie. Anye di sutik malam, dusun Diwe Semidang diserbu nga rumbungan Masumai, anak Diwe Semidang diculik nga rumbungan tu. Diwe Semidang njadi seding.

                Dewa Semidang akhirnya mempunyai seorang anak. Namun pada suatu malam, kampung Dewa Semidang diserbu oleh gerombolan Masumai, anak Dewa Semidang diculik oleh gerombolan itu.  Dewa Semidang menjadi sangat sedih. Setelah kejadian itu, Dewa Semidang kembali mengembara dengan tujuan ingin membalas dendam kepada Masumai.

            Di badah lain. Diwe Atung Bungsu dang bejalan pule diikuti nga bebeghape rumbungan Jeme Dempo. Jeme kambangan tu ncakagh daghat ye subur nga ade ayik ye jeghenih. Sampailah rumbungan tu di badah ye subur tanahe nga jeghenih ayike. Mangke sughang jakdi rumbungan itu nginak ikan ye bentuke lain di ayik tu, mangke jeme tu betanye nga Diwe Atung Bungsu.

                Di bagian lain, Dewa Atung Bungsu juga mengembara diikuti oleh beberapa rombongan Orang Dempo. Mereka mencari daratan yang subur dan memiliki sungai yang jernih. Hingga tibalah mereka di sebuah wilayah dengan tanah yang subur dan sungai yang jernih. Lalu salah seorang dari rombongan itu melihat ikan yang bentuknya asing di sungai itu, lalu ia bertanya kepada Dewa Atung Bungsu.

                “Ikan tuape titu, ui Diwe Atung Bungsu?” tanye jeme tu.

            “Titu namenye ikan semah,” jawab Diwe Atung Bungsu.

            “Ayik ini penuh nga ikan semah, mangke ka kunameka ayik ini Ayik Besemah” uji Diwe Atung Bungsu.

                “Ikan apakah itu wahai Dewa Atung Bungsu?”, tanya seorang itu.

“Itu adalah ikan semah,” jawab Dewa Atung Bungsu.

“Sungai ini dipenuhi oleh ikan semah, maka kunamai sungai ini Sungai Besemah” seru Dewa Atung Bungsu.

Jakdi waktu itu, ayik itu dikenal nga name Ayik Besemah. Jeme-jeme ye ikut nga rumbungan Diwe Atung Bungsu mulai idup badah sekeliling Ayik Besemah di lembah Gunung Dempo, rumbungan tu laju dikenal nga name Jeme Besemah atau Jeme Pasemah. Jeme Pasemah mulai negakka dusun di badah itu. Jeme Pasemah mangke nunjuk Diwe Atung Bungsu njadi pemimpine. Diwe Atung Bungsu ngajaghi Jeme Pasemah care negakka ghumah, nga care bekebun. Laju dusun itu njadi badah ye kaye nga makmur.

Mulai dari saat itu, sungai itu dikenal dengan nama Sungai Besemah. Orang-orang yang ikut dengan rombongan Dewa Atung Bungsu mulai tinggal di sekitar Sungai Besemah di lembah Gunung Dempo, mereka lalu dikenal dengan sebutan Jeme Besemah atau Pasemah (Orang Pasemah). Mereka mulai mendirikan kampung di wilayah itu. Mereka menunjuk Dewa Atung Bungsu sebagai pemimpin mereka. Dewa Atung Bungsu mengajari mereka cara mendirikan bangunan, rumah, dan cara bercocok tanam. Lalu kampung itu tumbuh menjadi wilayah kaya dan makmur.

Di sutik malam, Diwe Atung Bungsu ninggalka dusune pegi ke pucuk Gunung Dempo li ndak betapa. Di tengah petapaanye, Diwe Atung Bungsu dikucak nga rumbungan Masumai ye meghase tekucak nga adenye Diwe Atung Bungsu di badah itu. Masumai ncube nyakat Diwe Atung Bungsu. Diwe Atung Bungsu sadar nga itu, anye die tetap sungguh-sungguh betapa mangke dide meghase tesakat. Di kale lah udim betapa, Diwe Atung Bungsu keruan ame di pucuk Gunung Dempolah Masumai tinggal.

Suatu malam, Dewa Atung Bungsu meninggalkan kampungnya untuk pergi ke puncak Gunung Dempo untuk bertapa. Di tengah pertapaannya, ia diganggu oleh rombongan Masumai yang terusik oleh kehadiran Dewa Atung Bungsu. Masumai mencoba mengganggu Dewa Atung Bungsu, Dewa Atung Bungsu sadar akan hal itu, namun ia tetap bersungguh-sungguh dalam pertapaannya sehingga tak terganggu. Saat pertapaannya selesai, Dewa Atung Bungsu mengetahui bahwa di puncak Gunung Dempolah Masumai tinggal.

Diwe Atung Bungsu laju nggaghi Diwe Gumay nga Diwe Semidang li ndak ngicikka hal itu. Udim tu ketige diwe serasan mangke Diwe Atung Bungsu sajelah ye ngudimka masalah Masumai, li Diwe Atung Bungsu diangkan ye paling bijaksana di antare ketige diwe tu.

Dewa Atung Bungsu lalu pergi menemui Dewa Gumay dan Dewa Semidang untuk menyampaikan hal itu. Lalu ketiga dewa setuju agar Dewa Atung Bungsu yang menyelesaikan masalah Masumai, karena Dewa Atung Bungsu dianggap sebagai yang paling bijaksana di antara mereka bertiga.

Laju di sutik malam, Diwe Atung Bungsu balik agi ke pucuk Gunung Dempo li ndak betapa nga mancing Masumai mangke keluagh. Benagh saje, rumbungan Masumai beghije ngancapi nga nundung Diwe Atung Bungsu, anye Masumai dide pacak nyakat Diwe Atung Bungsu li die sakti.

Lalu pada suatu malam, Dewa Atung Bungsu kembali ke puncak Gunung Dempo untuk bertapa dan memancing Masumai agar keluar. Benar saja, rombongan Masumai berusaha mendekati dan mengusir Dewa Atung Bungsu, namun Masumai tidak dapat menyentuh Dewa Atung Bungsu karena ia sakti.

“Tuape ye kaba ndak jakdi kami, ui Diwe?” tanye salah sutik Masumai nga Diwe Atung Bungsu.

“Aku Diwe Atung Bungsu. Kaba ni siape?” Diwe Atung Bungsu balik betanye nga Masumai ye ngicik.

“Aku ini Raje Masumai,” jawab Raje Masumai.

“Ui Masumai, ngape kamu nculik manusie?” tanye Diwe Atung Bungsu.

“Sembahyang kami tesakat li embau jakdi daging nga asap ye dibuat manusie, embau tu ngulati udare kami,” jawab Raje Masumai.

“Apa yang kau mau dari kami, wahai Dewa?” tanya salah satu Masumai kepada Dewa Atung Bungsu.

“Aku adalah Dewa Atung Bungsu. Siapakah kau?” Dewa Atung kembali bertanya pada Masumai yang berbicara.

“Aku adalah Raja Masumai,” jawab Raja Masumai.

“Wahai Masumai, kenapa kalian menculik manusia?’ tanya Dewa Atung Bungsu.

“Peribadatan kami terganggu karena bau dari daging dan asap yang dibuat oleh manusia, bau itu mencemari udara kami,” jawab Raja Masumai.

Diwe Atung Bungsu terti base selame ini Masumai meghase teganggu saje nga gawihan manusie ye njadika embau jakdi asap jeme manggang daging. Diwe Atung Bungsu laju ngenjuk usulan nga Raje Masumai

Dewa Atung Bungsu mengerti bahwa selama ini Masumai hanya merasa terganggu oleh kegiatan manusia yang menghasilkan bau dari asap saat mereka memasak makanan. Dewa Atung Bungsu lalu memberi usulan kepada Raja Masumai.

“Ui Masumai, manusie tu dide galak pule nyakat kamu. Tuhan njadika denie ini kandik ditinggali secare tentram nga adil antare sutik makhluk nga laine. Kamu pacak idup bedampingan. Masalah asap, aku ka ngajaghi manusie care meghebus, mangke ndik njadika asap. Kaba sepakat ndik, ui Masumai? uji Diwe Atung Bungsu.

Wahai Masumai, manusia juga tidak ingin mengganggu kalian. Tuhan menciptakan dunia untuk dihuni dengan tenteram dan adil antara satu makhluk dengan yang lainnya. Kalian bisa hidup berdampingan. Soal asap, aku akan mengajari manusia untuk memasak makanan dengan cara merebus, supaya tidak memunculkan asap. Apakah kau setuju, wahai Masumai?” kata Dewa Atung Bungsu.

Ndengagh kicikan Diwe Atung Bungsu, Raje Masumai ye sebenaghe dide jahat laju tesadar nga sepakat nga usulan Diwe Atung Bungsu li sebenaghe kendakan Masumai tu ndak meghase tenang saje sewaktu sembahyang.

Mendengar perkataan Dewa Atung Bungsu, Raja Masumai yang sebenarnya tidak jahat tersadar dan menyetujui usulan Dewa Atung Bungsu. Karena sejatinya mereka hanya ingin ketenangan dalam beribadah.

“Au, aku terti, aku sepakat, ui Diwe” Aku ka mbalikka jeme-jeme ye pernah kami culik, kami juge ndik ka nyakat manusie agi,” uji Raje Masumai.

Ya, aku paham, aku setuju, wahai Dewa. Aku akan mengembalikan orang-orang yang pernah kami culik dan kami tidak akan mengganggu manusia lagi,” ucap Raja Masumai.

Udim tu, Diwe Atung Bungsu nga Raje Masumai balik ke badah masing-masing kandik nggaghi jemenye masing-masing. Diwe Atung Bungsu laju ngajaghi Jeme Pasemah care nanak gulai nga meghebus mangke ngurangi asap ye pacak nyakat Masumai. Jeme Pasemahpun galak benagh nga gulai ghebusan. Masumai pule mbalikka jeme-jeme ye pernah diculike, jeme-jeme tu sihat saje.

Setelah itu, Dewa Atung Bungsu dan Raja Masumai kembali ke tempat masing-masing untuk menemui rakyatnya. Dewa Atung Bungsu lalu mengajari Rakyat Pasemah cara memasak dengan cara merebus untuk mengurangi asap yang dapat mengganggu Masumai. Rakyat Pasemahpun menyukai makanan yang direbus. Masumai juga mengembalikan orang-orang yang pernah diculik oleh mereka dalam keadaan sehat.

Nginak tanah Pasemah lah tenteram, Diwe Gumay nga Diwe Semidang kata banggahe nga kewibawaan Diwe Atung Bungsu. Udim itu, ndik kelah ade agi ase takut nga kacau di Bumi Pasemah. Jeme Pasemah njadi jeme ye bejaye nga sejahtera. Udim gawihan ye diajung Mahadiwe nga ketige diwe lah udim dilaksaneka, ketige diwe tu dipantau balik ke Kayangan. Jeme Pasemah lah pacak idup mandiri li diajaghka nga dediwe. Jeme Pasemah betambah banyak, juraie lah ade di banyak wilayah, di antarenye Kedurang, Padang Guci (Pasemah Bengkulu), Pagar Alam, Lahat, Muara Enim, nga Empat Lawang (Pasemah Sumatera Selatan).

Melihat ketenteraman yang telah berdiri di tanah Pasemah, Dewa Gumay dan Dewa Semidang merasa sangat bangga dengan kewibawaan Dewa Atung Bungsu.  Setelah itu, tidak pernah ada lagi ketakutan dan kekacauan di Bumi Pasemah. Rakyat Pasemah bangkit menjadi suku bangsa yang berjaya dan sejahtera. Setelah tugas yang diperintahkan Mahadewa kepada ketiga Dewa terpenuhi, ketiga Dewa tersebut dipanggil kembali ke Kayangan. Rakyat Pasemah telah dapat hidup dengan mandiri berbekal pengetahuan yang diajarkan oleh para Dewa. Rakyat Pasemah semakin banyak dan keturunannya menyebar ke banyak wilayah seperti Kedurang, Padang Guci (Pasemah Bengkulu), Pagar Alam, Lahat, Muara Enim serta Empat Lawang (Pasemah Sumatera Selatan).

 

- Tamat -

 

 

 

 

 

Cerita ini disadur dari: Susilastri, Dian, 2016, Kisah Tiga Dewa Pendiri Jagat Besemah, Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.

 #pasemah, #besemah, basemah, #semende, #bengkulu, #sumateraselatan, #sumsel, #jemekite, #pagaralam, #kedurang, #padangguci, #sumatera, #indonesia, #ceritarakyat, #bahasadaerah, #bahasabengkulu, #basebesemah, #basepasemah, #lahat, #ceritaanak, #dutabahasa, #provinsibengkulu, #sastradaerah, #indonesia, #suratulu, #aksara, #kaganga, #folklore, #tale, #story



Posting Komentar

1 Komentar

  1. Iluk benagh care nyampaika ceritenye. Njadi keruan nga cerite rakyat asal usul Jeme Pasemah. Lanjutka au👍

    BalasHapus